https://lpccbrts.blogspot.com/

vineri, 15 martie 2024

15 martie - Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor

    Într-o lume în continuă schimbare, caracterizată de inovații tehnologice și globalizare, protecția consumatorilor devine un imperativ al timpului, care necesită adaptare continuă. 
Astfel, respectarea intereselor consumatorilor nu este doar un obiectiv, ci o prioritate pentru societate.

În fiecare an, la 15 martie,  la nivel global, marcăm Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, acesta fiind un moment important pentru a reflecta asupra drepturilor consumatorilor și pentru a încuraja respectarea acestora.

Principalele drepturi ale consumatorilor includ:

  • Dreptul la informare.
Consumatorii au dreptul să primească informații corecte, clare și complete despre produsele și serviciile pe care le achiziționează.
  • Dreptul la alegere.
 Consumatorii au dreptul de a alege liber  produse și servicii disponibile pe piață, fără anumite presiuni din partea comercianților.
  • Dreptul la compensație. 
Consumatorii au dreptul de a primi compensație sau despăgubiri în cazul în care suferă prejudicii din cauza unor produse sau servicii defecte sau nesigure.
  • Dreptul la protecție împotriva practicilor comerciale incorecte. 
Consumatorii trebuie să fie apărați împotriva practicilor comerciale neloiale, agresive, înșelătoare, ferindu-i de riscuri nejustificate în procesul de cumpărare.
  • Dreptul la confidențialitate și protecția datelor personale.
 Cu creșterea utilizării tehnologiilor informaționale e important ca consumatorii să aibă control asupra informațiilor lor personale și să fie protejați împotriva utilizării neautorizate sau abuzive ale acestora.
  • Dreptul de a fi ascultat și respectat. 

Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a-și exprima plângerile și nemulțumirile cu privire la produsele sau serviciile necorespunzătoare, să primească răspunsuri și soluții adecvate. 

Cadrul de reglementare în Republica Moldova privind drepturile consumatorilor este protejat de legi și acte normative privitor la relațiile dintre consumatori și furnizori de servicii și produse. Cele mai importante dintre ele sunt:

1. Legea Nr.105 din 13.03.2003 cu privire la protecția consumatorilor.

2. Legea Nr.81 din 15.05.2018 privind etichetarea produselor alimentare.

3. Legea Nr.231 din 23.09.2010 privind siguranța produselor de consum.

4. Legea Nr.134 din 02.07.2010 cu privire la protecția datelor cu caracter personal.

5. Legea Nr.231 din 23.09.2010 privind publicitatea.

6. Legea Nr. 202 din 12-07-2013 privind contractele de credit pentru consumatori.

În Republica Moldova există mai multe autorități publice cu abilități centrate pe protecția consumatorului. Printre ele se numără: Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor. 

Aceste autorități joacă un rol important în monitorizarea respectării legilor și în asigurarea protecției consumatorilor.

    Tema anului 2024 a Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorului, este ”Inteligența artificială corectă și responsabilă pentru consumatori”. 

Inteligența Artificială are un impact semnificativ asupra relației dintre consumatori și prestatori de servicii. 

Utilizarea Inteligenței Artificiale pentru serviciile și produsele destinate consumatorilor  presupune numeroase beneficii, dar aduce cu sine și îngrijorări, provocări semnificative și responsabilități considerabile. 

Un aspect important în acest sens este protecția datelor cu caracter personal, îmbunătățirea transparenței în domeniul Inteligenței Artificiale, securitatea online și accesul la informații corecte în mediul digital. 

În prezent, statutul juridic al inteligenței artificiale nu este încă bine definit din punct de vedere legal și nu este clar cine se face responsabil pentru crearea și diseminarea informațiilor false sau inexacte care ajung în surse deschise, atunci când se utilizează inteligența artificială.

Dar deja se lucrează la îmbunătățirea transparenței, acordând atenție la fel aspectelor etice și legale în utilizarea și implementarea Inteligenței Artificiale.

Este important să fie stabilite standarde și reglementări clare pentru a ne a asigura că Inteligența Artificială este folosită în interesul consumatorilor.

Promovând drepturile și siguranța consumatorilor, contribuim la crearea unei lumi mai sustenabile și mai echitabile pentru toți.

  
 
 
Referințe bibliografice 
GUEGUEN, Nicolas. Psihologia consumatorului. Iași: Polirom, 2006. ISBN 973-46-0439-2.
Lege privind protecția consumatorilor: nr.105 din 13.03.2003. Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr.126-131 (2003), pp.24-39.
MARDER, Eric. Comportamentul consumatorului. București: Teora, 2002. ISBN 973-601-433-9.
NEGREA, Mihai și Lelia VOINEA. Studiul și protecția consumatorului. București: Ed. ASE, 2013. ISBN 978-606-505-734-0.
PLOTNIC, Olesea. Suport de curs la disciplina ”Protecția intereselor economice ale consumatorilor.  Chișinău: ASEM, 2020. ISBN 978-9975-75-997-7.
 
 
Evelina JITARI, șef secție LPCC

joi, 14 martie 2024

Zi de informare

 Astăzi, 14 martie 2024, Biblioteca Republicană Tehnico-Științifică a INCE, ASEM a organizat o zi de informare cu deplasare, în contextul Zilei Mondiale a Dreptului Consumatorului, la IP Școala Profesională Nr. 2, mun. Chișinău.

Dna Evelina Jitari, șef secție LPCC, le-a vorbit elevilor anului I, meseriile Controlor-casier, Controlor produse alimentare, Brutar (70 elevi) despre  drepturile ce le aparțin în calitate de consumator, cadrul de reglementare din Republica Moldova privind drepturile consumatorilor, relațiile dintre consumatori și furnizori de servicii și produse.

De asemenea ca suport informațional, elevilor le-a fost prezentată o expoziție de publicații pe mai multe subiecte:  protecția consumatorului, siguranța și securitatea alimentelor, merceologie, inginerie alimentară, panificație, patiserie (cărți, documente tehnico-normative, documente de brevet). 

miercuri, 28 februarie 2024

Zi de informare la BRTȘ, 27.02.2024

    La 27 februarie 2024, la Biblioteca Republicană Tehnico-Științifică a fost organizată o zi de informare pentru elevii clasei a VII B, Liceul Teoretic cu Profil Real ”Mihai Marinciuc” (20 elevi), ghidați de diriginta Dna Marina Procopișin. 

    Elevii au avut parte de o prezentare generală a bibliotecii, servicii și colecții, după care au făcut cunoștință cu documentele speciale ale bibliotecii. 

    Dna Elena Lupu, șef secție Colecții Speciale, le-a vorbit elevilor în special despre brevetele de invenții deținute de bibliotecă, procesul de obținere a unui brevet, provocările asociate cu brevetarea unei invenții, impactul și alte aspecte ce țin de sistemul de brevetare, completând prezentarea cu exemple concrete de invenții ingenioase, în special obținute de  copii.

 

 

 

 

 

 


miercuri, 21 februarie 2024

21 februarie - Ziua Internațională a Limbii Materne

     ”Limba… este fiinţa vie care ne vine din timpurile cele mai depărtate ale trecutului nostru, ea este cea mai scumpă moştenire a strămoşilor care au lucrat, generaţie de generaţie, la elaborarea acestui produs sufletesc”.

 - Dimitrie Cantemir -

Ziua Internațională a Limbii Materne, celebrată în fiecare an la 21 februarie, aduce în prim plan importanța incontestabilă a limbilor materne, în contextul identității culturale și sociale, reprezentând, de asemenea, o oportunitate de a promova dialogul intercultural și înțelegerea reciprocă. 

Tema anului 2024 a Zilei Internaţionale a Limbii Materne este "Educaţia multilingvă - un pilon al învăţării intergeneraţionale", care vine să accentueze importanța politicilor educaționale multilingve, ele fiind esențiale în educația incluzivă și păstrarea limbilor indigene.

Fiecare limbă reflectă modul unic în care o comunitate percepe lumea,  își exprimă emoțiile și gândurile. 

Limba ne definește și ne reprezintă, fiind cel mai de preț dar moștenit de la părinți.

Protejarea diversității lingvistice devine imperativă în contextul globalizării și migrației, unde presiunea asupra limbilor minoritare crește constant. Tot mai multe limbi dispar. Potrivit estimărilor la fiecare 2 săptămâni câte o limbă dispare, luând cu ea moștenirea istorică, culturală, tradiții, și experiențe de-o viață.

Ziua Internațională a Limbii Materne ne reamintește încă odată  de responsabilitatea pe care o purtăm în promovarea și conservarea limbii materne. 

Doar prin efort comun putem contribui la salvarea și promovarea acestui patrimoniu lingvistic valoros pentru generațiile viitoare.

 Ziua Internațională a Limbii Materne la BRTȘ