https://lpccbrts.blogspot.com/

miercuri, 8 mai 2024

Ziua Europei 2024

 Ziua Europei, celebrată în fiecare an în data de 9 mai, este o sărbătoare care marchează pacea și unitatea în Europa. Această zi comemorează momentul istoric când, în 1950, ministrul de externe al Franței, Robert Schuman, a prezentat o propunere revoluționară de cooperare între statele europene, cunoscută sub numele de Declarația Schuman. Această declarație a fost punctul de plecare a ceea ce astăzi este și numim Uniunea Europeană.

Evoluția UE este marcată de solidaritatea și cooperarea dintre statele membre. Începând cu cele șase state fondatoare și ajungând acum la 27 de membri, UE a demonstrat că unitatea poate fi puterea cea mai mare a unei națiuni.

Ziua Europei reprezintă nu doar o sărbătoare a unei instituții politice, ci și un prilej de reflecție asupra valorilor comune care definesc Europa de azi.

În această zi specială, sărbătorim unitatea noastră în diversitate și angajamentul nostru comun pentru un viitor mai luminos în familia europeană.

Ziua Europei este momentul perfect pentru a ne reaminti că prin solidaritate și colaborare putem depăși orice provocare și putem construi un continent mai puternic și mai prosper pentru toți.

La mulți ani, Europa!

 Cu perseverență și determinare, Uniunea Europeană poate continua să fie un model de succes pentru cooperarea internațională și pentru promovarea binelui comun într-o lume tot mai interconectată.

 

joi, 2 mai 2024

Cursuri de formare profesională continuă

    În perioada 26-30 aprilie bibliotecarii de la Biblioteca Republicană Tehnico-Științifică a INCE, ASEM împreună cu colegii de la Biblioteca Științifică a ASEM, Biblioteca Colegiului Național de Comerț al ASEM, au participat la programul de instruire Comunicarea în instituția infodocumentară, organizat de Școala de Formare Continuă ASEM.

Subiectele abordate în cadrul programului de instruire:

-  Marketing digital;

-  Instrumente de inteligență artificială pentru bibliotecari;

-  Servicii de e-guvernare;

- Comunicare și eficiență în mediul infodocumentar: parteneriatul educațional bibliotecar-student-profesor.

Aprecieri și sincere mulțumiri formatorilor: Natalia Cheradi, director BȘ a ASEM, dr., conf.univ., Maria Mancaș, dr., conf. univ., ASEM, Ana Gudima, șef serviciu, BȘ a ASEM, Ion Faina, lector univ., ASEM.

Ne exprimăm recunoștința pentru organizarea și coordonarea programului de instruire, pentru cunoștințele noi și experiența acumulată la Școala de Formare Continuă ASEM.


 

 

 

 

 

 

vineri, 15 martie 2024

Fii un consumator informat

    Într-o lume în continuă schimbare, caracterizată de inovații tehnologice și globalizare, protecția consumatorilor devine un imperativ al timpului, care necesită adaptare continuă. 
Astfel, respectarea intereselor consumatorilor nu este doar un obiectiv, ci o prioritate pentru societate.

În fiecare an, la 15 martie,  la nivel global, marcăm Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorului, acesta fiind un moment important pentru a reflecta asupra drepturilor consumatorilor și pentru a încuraja respectarea acestora.

Principalele drepturi ale consumatorilor includ:

  • Dreptul la informare.
Consumatorii au dreptul să primească informații corecte, clare și complete despre produsele și serviciile pe care le achiziționează.
  • Dreptul la alegere.
 Consumatorii au dreptul de a alege liber  produse și servicii disponibile pe piață, fără anumite presiuni din partea comercianților.
  • Dreptul la compensație. 
Consumatorii au dreptul de a primi compensație sau despăgubiri în cazul în care suferă prejudicii din cauza unor produse sau servicii defecte sau nesigure.
  • Dreptul la protecție împotriva practicilor comerciale incorecte. 
Consumatorii trebuie să fie apărați împotriva practicilor comerciale neloiale, agresive, înșelătoare, ferindu-i de riscuri nejustificate în procesul de cumpărare.
  • Dreptul la confidențialitate și protecția datelor personale.
 Cu creșterea utilizării tehnologiilor informaționale e important ca consumatorii să aibă control asupra informațiilor lor personale și să fie protejați împotriva utilizării neautorizate sau abuzive ale acestora.
  • Dreptul de a fi ascultat și respectat. 

Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a-și exprima plângerile și nemulțumirile cu privire la produsele sau serviciile necorespunzătoare, să primească răspunsuri și soluții adecvate. 

Cadrul de reglementare în Republica Moldova privind drepturile consumatorilor este protejat de legi și acte normative privitor la relațiile dintre consumatori și furnizori de servicii și produse. Cele mai importante dintre ele sunt:

1. Legea Nr.105 din 13.03.2003 cu privire la protecția consumatorilor.

2. Legea Nr.81 din 15.05.2018 privind etichetarea produselor alimentare.

3. Legea Nr.231 din 23.09.2010 privind siguranța produselor de consum.

4. Legea Nr.134 din 02.07.2010 cu privire la protecția datelor cu caracter personal.

5. Legea Nr.231 din 23.09.2010 privind publicitatea.

6. Legea Nr. 202 din 12-07-2013 privind contractele de credit pentru consumatori.

În Republica Moldova există mai multe autorități publice cu abilități centrate pe protecția consumatorului. Printre ele se numără: Centrul Național pentru Protecția Consumatorilor, Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor din cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor. 

Aceste autorități joacă un rol important în monitorizarea respectării legilor și în asigurarea protecției consumatorilor.

    Tema anului 2024 a Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorului, este ”Inteligența artificială corectă și responsabilă pentru consumatori”. 

Inteligența Artificială are un impact semnificativ asupra relației dintre consumatori și prestatori de servicii. 

Utilizarea Inteligenței Artificiale pentru serviciile și produsele destinate consumatorilor  presupune numeroase beneficii, dar aduce cu sine și îngrijorări, provocări semnificative și responsabilități considerabile. 

Un aspect important în acest sens este protecția datelor cu caracter personal, îmbunătățirea transparenței în domeniul Inteligenței Artificiale, securitatea online și accesul la informații corecte în mediul digital. 

În prezent, statutul juridic al inteligenței artificiale nu este încă bine definit din punct de vedere legal și nu este clar cine se face responsabil pentru crearea și diseminarea informațiilor false sau inexacte care ajung în surse deschise, atunci când se utilizează inteligența artificială.

Dar deja se lucrează la îmbunătățirea transparenței, acordând atenție la fel aspectelor etice și legale în utilizarea și implementarea Inteligenței Artificiale.

Este important să fie stabilite standarde și reglementări clare pentru a ne a asigura că Inteligența Artificială este folosită în interesul consumatorilor.

Promovând drepturile și siguranța consumatorilor, contribuim la crearea unei lumi mai sustenabile și mai echitabile pentru toți.

  
 
 
Referințe bibliografice 
GUEGUEN, Nicolas. Psihologia consumatorului. Iași: Polirom, 2006. ISBN 973-46-0439-2.
Lege privind protecția consumatorilor: nr.105 din 13.03.2003. Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr.126-131 (2003), pp.24-39.
MARDER, Eric. Comportamentul consumatorului. București: Teora, 2002. ISBN 973-601-433-9.
NEGREA, Mihai și Lelia VOINEA. Studiul și protecția consumatorului. București: Ed. ASE, 2013. ISBN 978-606-505-734-0.
PLOTNIC, Olesea. Suport de curs la disciplina ”Protecția intereselor economice ale consumatorilor.  Chișinău: ASEM, 2020. ISBN 978-9975-75-997-7.
 
 
Evelina JITARI, șef secție LPCC

joi, 14 martie 2024

Zi de informare

 Astăzi, 14 martie 2024, Biblioteca Republicană Tehnico-Științifică a INCE, ASEM a organizat o zi de informare cu deplasare, în contextul Zilei Mondiale a Dreptului Consumatorului, la IP Școala Profesională Nr. 2, mun. Chișinău.

Dna Evelina Jitari, șef secție LPCC, le-a vorbit elevilor anului I, meseriile Controlor-casier, Controlor produse alimentare, Brutar (70 elevi) despre  drepturile ce le aparțin în calitate de consumator, cadrul de reglementare din Republica Moldova privind drepturile consumatorilor, relațiile dintre consumatori și furnizori de servicii și produse.

De asemenea ca suport informațional, elevilor le-a fost prezentată o expoziție de publicații pe mai multe subiecte:  protecția consumatorului, siguranța și securitatea alimentelor, merceologie, inginerie alimentară, panificație, patiserie (cărți, documente tehnico-normative, documente de brevet).